An de an, fiecare lansare a unui smartphone Apple declanşează o nebunie în masă: milioane de oameni de pe întreaga planetă sunt dispuşi să aştepte zile în şir la rând pentru a cumpăra un iPhone.

„Cred că fiecare produs pe care l-am văzut în această industrie este legat de faptul că un grup de oameni a ţinut foarte mult să creeze ceva minunat, un produs dorit de prietenii lor. Aşa au apărut produsele Apple. Aşa au apărut cam toate lucrurile bune. Şi ar fi foarte prostesc din partea lui Apple să se pună într-o poziţie din care, pentru a câştiga, ar fi necesar ca Microsoft să piardă. Asta ar fi foarte stupid… Apple poate câştiga fără ca Microsoft să piardă“, declara Steve Jobs, într-un interviu acordat în 1997. Se pare că această filosofie a ghidat Apple către succes, fiecare nou produs însemnând milioane de noi utilizatori. Nu mai departe de lansarea lui iPhone 5, în luna septembrie, primul weekend de la punerea în vânzare a telefonului a însemnat cinci milioane de terminale adjudecate de fanii înfocaţi.

Şi în România, efectul asupra fanilor este identic. „Am fost la unul dintre operatorii de telefonie mobilă ca să mă înscriu pe lista de aşteptare pentru atunci când va ajunge în România iPhone 5. La fel am făcut şi cu 4S-ul pe care îl am acum. Am fost printre primii utilizatori din România. La ce îmi foloseşte? Nu ştiu, sunt fan Apple şi îmi place să am cele mai noi produse într-un timp cât mai scurt“, explică Emilian Ionescu (42 de ani), manager, din Bucureşti.

Foşti utilizatori de BlackBerry

Un studiu efectuat de Rubicon Consult în SUA a arătat că profilul utilizatorului de iPhone este destul de diferit de al majorităţii utilizatorilor de smartphone. Astfel, cei mai mulţi fani ai telefonului de la Apple sunt tineri, jumătate având vârste sub 30 de ani. Totuşi, există cu 37% mai multe şanse ca o persoană cu iPhone să aibă studii superioare, faţă de utilizatorii de telefoane inteligente cu sistem Android. Mulţi dintre utilizatorii de iPhone au deţinut anterior fie un model mai sofisticat de Motorola, cum ar fi Motorola Razr, fie un BlackBerry sau un alt telefon cu sistem de operare Windows.

De asemenea, utilizatorii de iPhone folosesc gadgetul mai ales pentru a-şi verifica e-mailul – aproape un sfert dintre aceştia având două sau trei adrese de poştă electronică –, dar şi pentru a naviga pe internet. De altfel, 75% din ei spun că iPhone este mult mai potrivit pentru navigarea în spaţiul virtual decât alte telefoane inteligente pe care le-au mai folosit. La această impresie au contribuit şi alte produse ale companiei, cum ar fi iPod-urile sau tabletele, cei mai mulţi utilizatori de iPhone fiind familiarizaţi şi cu acestea.

Preferă filmele de dragoste

Studiul a mai arătat că posesorii de smartphone Apple sunt mai predispuşi să cheltuiască bani – poate şi faptul că femeile sunt mai încântate de iPhone decât bărbaţii –, dar şi să folosească aplicaţiile de natură financiară. Un amănunt interesant, relevat de un studiu al site-ului de specialitate hunch.com, arată că utilizatorii de telefoane inteligente de la Apple sunt mai degrabă persoane din mediul urban, care au vederi liberale, urmăresc posturile de televiziune BBC şi HBO, sunt fani ai filmului „Midnight in Paris“ – „Miezul nopţii în Paris“, mănâncă zmeură, căpşuni, clementine, şerbet de lămâie şi beau
Chianti. Studiul merge chiar mai departe şi concluzionează despre posesorii de telefoane Apple că preferă minimalismul şi expresionismul abstract ca şi curente în artă, iar designerii preferaţi sunt Marc Jacobs şi Tom Ford.

Indiferent de preferinţele de consum ale fanilor iPhone, cert este că în România cererea este atât de mare încât au apărut deja terminale din seria 5 pe piaţa gri, la un preţ de aproximativ 1.000 de euro. Cei care au răbdare îşi vor putea achiziţiona telefonul preferat de la operatorii de telefonie mobilă care au declarat că, la sfârşitul lunii octombrie – începutul lui noiembrie, iPhone 5 va ajunge în magazinele din toată ţara.

Fanaticul

Este încântat de orice produs care poartă marca Apple. Are toate celelalte versiuni ale iPhone şi nu o dată s-a întâmplat să comenteze pe site-urile de specialitate. Poartă cu mândrie un tricou Apple, cumpărat eventual de pe un site din SUA, considerând că este un obiect exclusivist care trebuie păstrat cu sfinţenie. Este nemulţumit de serviciile reţelei în care funcţionează telefonul, fiind convins că aceasta este responsabilă de orice probleme ar întâmpina
în utilizarea iPhone-ului.

Ingratul

Acest tip de utilizator de iPhone şi-a cumpărat telefonul inteligent pentru că era „la modă“ şi/sau la ofertă. Nu este conştient de abilităţile extraordinare ale smartphone-ului şi este foarte posibil ca nici să nu fie interesat de capacităţile acestuia. Ingratul sau ingrata, după caz, se plânge mereu de iPhone-ul din buzunar, nu a cumpărat nicio aplicaţie din AppStore, nu îl protejează cu folie sau carcasă şi îl consideră prea mare. Cel mai probabil, duce dorul unui telefon de tipul Motorola Razr.

Exploatatorul

Spre deosebire de Ingrat, acest tip de utilizator îşi foloseşte iPhone-ul la capacitate maximă. De fapt, este mereu cu el în mână, motiv pentru care de cele mai multe ori este aproape imposibil să porţi o conversaţie normală cu Exploatatorul. A plătit şi 250 de lei pentru o carcasă care îl protejează de orice accident, inclusiv căzutul în vasul de toaletă, şi descarcă aplicaţii din plictiseală. Cele pe care le foloseşte constant le-a descăcat din prima săptămână de utilizare. La un bal mascat s-ar costuma într-un personaj din jocul Angry Birds.

Corporatistul

Acest utilizator deţine şi un BlackBerry la care pur şi simplu nu poate renunţa. Poartă la el ambele telefoane, dar foloseşte iPhone-ul mai ales pe post de iPod, la sala de forţă sau ca să se dea mare în faţa vreunei domnişoare. Jobul său este suficient de bănos încât să-şi permită un abonament extra, deşi niciodată nu foloseşte minutele sau datele incluse, lucru care-l scoate din minţi pe Fanatic.

Hackerul

Nu se lasă îngrădit de sintagme precum „Condiţii de utilizare“. A decodat telefonul în ziua în care l-a primit şi îl foloseşte pentru lucruri mai puţin obişnuite, cum ar fi să-şi pornească maşina sau să le facă feste vecinilor schimbân-du-le programul la televizor. Nu este abonat, ci foloseşte internetul Wi-Fi. Pentru convorbiri, utilizează Skype, Viber sau Tango.

Seniorul

Nimeni nu ştie exact cum s-a pricopsit acest personaj cu un iPhone. Ţine telefonul foarte departe de ochi atunci când îl foloseşte şi tastează cu o viteză de un cuvânt pe minut. În primul rând, te întrebi de ce are nevoie de telefon mobil un astfel de personaj, mai ales că-i sună fără încetare în buzunar, dar el nu aude soneria niciodată.

Nemulţumitul

Acest utilizator nu face altceva decât să se plângă de iPhone-ul lui, nemulţumirile lui începând cu ecranul tactil şi terminând cu ce fel de cravate poartă Tom Cook, şeful cel mare de la Apple. Le spune tututor că-şi va cumpăra un telefon cu Android imediat ce se va încheia contractul cu firma de telefonie şi se enervează peste măsură când îl vede pe senior folosind iPhone-ul greşit.